S T A T U T
Publicznej Szkoły Podstawowej
im. Wojciecha Skuzy
w Łubnicach
Rozdział I
Nazwa szkoły.
& l. l. Szkoła nosi nazwę: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojciecha Skuzy.
1.2. Siedziba szkoły: Łubnice 62.
1.3. Szkoa jest publiczną, od 01.09.2001 r. trzyletnią Szkołą Podstawową
o strukturze organizacyjnej klas I-III.
1.4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Łubnice, a organem
nadzorującym Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły.
& 2.1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o systemie oświaty z dnia 07 września 1991 roku ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz uwzględnia opracowany Program Wychowawczy Szkoły, który stanowi załącznik do statutu.
2.2. Szkoła umożliwia:
a) rozwój umiejętności porozumiewania się w mowie i piśmie;
b) poznawanie i rozumienie świata;
c) ujawnianie oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
d) rozumienie siebie, innych ludzi i ich poglądów;
e) kształtowanie i ocenę własnej wartości, rozwijanie potrzeby
doskonalenia się;
f) samoidentyfikację narodową i kulturową;
g) kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia przynależności
lokalnej, narodu;
h) zdobycie wykształcenia umożliwiającego dalsze kształcenie.
3. Szkoła zapewnia:
a) opiekę, przyjazne i bezpieczne warunki edukacji;
b) poszanowanie praw dziecka i ucznia;
c) warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
4. Szkoła wspiera:
a) rozwój osobowości w zgodzie z systemem wartości;
b) aktywność poznawczą i twórczą;
c) rozwój emocjonalny ucznia i jego wrażliwość na problemy społeczne;
d) samowychowanie, samokształcenie i kierowanie własnym rozwojem;
e) prospołeczne, prorodzinne i prozdrowotne działania ucznia.
Celem szkoły jest:
osobowy rozwój ucznia, tworzenie w świadomości uczniów
zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.
5. Uczeń szkoły: (cele programu wychowawczego i programu profilaktyki ujęte operacyjnie).
• akceptuje siebie, potrafi wyrażać swoje potrzeby i dostrzega potrzeby
innych,
• przestrzega zasad zdrowego stylu życia wobec siebie i bliskich,
• jest kulturalny,
• współdziała w grupie, uznaje odmienność, jest tolerancyjny, nie ulega
stereotypom,
• kieruje się zasadami i normami przyjętymi w społeczeństwie,
• zna swoje prawa, umie z nich korzystać i przestrzega praw innych
ludzi,
• wie, gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia i urazu,
• zna zagrożenia wynikające z zachowań innych ludzi,
• dostrzega zagrożenia wynikające z picia alkoholu, palenia papierosów,
używania narkotyków,
• potrafi bezpiecznie poruszać się po drogach lokalnych,
• zna swoje mocne i słabe strony, potrafi szukać pomocy,
Zadaniem szkoły jest:
1. Prowadzenie ucznia do nabywania i rozwijania umiejętności
wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych
działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i
kształtowania nawyków społecznego współżycia,
2. Rozwijanie poznawczych możliwości uczniów, tak, aby mogli oni
przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego "
rozumienia świata,
3. Rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej
w motywację świadomą, Przygotowanie uczniów do podejmowania zadań-
wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego
i fizycznego,
4. Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz
jego indywidualne zdolności twórcze,
5. Umacnianie wiary dziecka we własne siły i w zdolność osiągania
wartościowych i trudnych celów,
6. Rozwijanie zdolności odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego
oraz postaci historycznych od fantastycznych,
7. Kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie
i sprawność fizyczną;
8. Wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego.
9. Rozwijanie umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia
rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego
dostępnego jego doświadczeniu,
10. Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej
i narodowej,
11. Stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej,
plastycznej, muzycznej i ruchowej, zapewnianie warunków do
harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań
prozdrowotnych,
12. Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju uczniów w przyjaznym,
bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodzina,
13. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i troszczenie się
o zapewnienie uczniom równych szans,
14. Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości,
podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
15. Stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz
innych.
16. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas
pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły
lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole,
szkoła może zorganizować świetlicę.
17. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju
uczniów szkoła może zorganizować stołówkę.
Szkoła realizuje zadania poprzez:
1. Zajęcia edukacyjne, zwane dalej lekcjami o wymiarze obowiązkowym dla
każdego ucznia.
2. Organizowanie rewalidacji indywidualnej zgodnie z potrzebami uczniów.
3. Budowanie więzi w społeczności szkolnej.
4. Wskazywanie wzorców osobowych i działanie własnym przykładem.
5. Włączanie uczniów do działań związanych z rytuałem szkolnym
i organizowaniem imprez szkolnych.
6. Reagowanie na niewłaściwe zachowanie i postawy uczniów w szkole i poza
nią.
7. Diagnozowanie uczniów pod kątem postępów w nauce i zachowaniu oraz
problemów rozwojowych i rodzinnych.
8. Poznanie uczniów i ich środowiska rodzinnego.
9. Poznanie i rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów.
10. Propagowanie zasady uczciwości w sporcie, nauce i w czasie wolnym.
11. Integracją szkoły z lokalnym środowiskiem społecznym. Nawiązywanie
kontaktów z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i instytucjami
wspomagającymi oświatą.
12. Udostępnienie pomieszczeń szkoły, zbiorów biblioteki szkolnej i technologii
informacyjnych.
13. Współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi
i innymi instytucjami wspierającymi rozwój uczniów.
14. Organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno - pedagogicznej
wspierającej rozwój uczniów.
15. Realizację programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły oraz
przestrzeganie zasad Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
16. Organizację przepływu informacji o działalności szkoły i jego organów.
17. Zapoznanie uczniów z ich prawami, obowiązkami i przestrzeganiem praw.
18. Organizację współpracy z rodzicami uczniów.
19. Zapewnienie uczniom warunków do bezpiecznego pobytu w szkole.
Rozdział III
System oceniania i promowania uczniów.
1. Szczegółowe zasady systemu oceniania zawiera Wewnątrzszkolny
System Oceniania.
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich
rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje
uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie
oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych
opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń dostaje
do wglądu w czasie lekcji, rodzice mogą na życzenie dostać prace do
wglądu od nauczyciela zając edukacyjnych. Nauczyciele zobowiązani są
przechowywać prace pisemne uczniów przez okres sześciu miesięcy.
5. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej,
obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwia-
jące sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu
nauczania.
6. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym, opisowym podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych ucznia z nauczania zintegrowanego, oraz opisowej
oceny z zachowania.
7. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego
w drugiej połowie stycznia.
8. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na opisowym podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych ucznia.
9. Opisowe oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele-wychowawcy
poszczególnych klas, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
- wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy
oraz ocenianego ucznia.
10. Nauczyciele — wychowawcy na bieżąco odnotowują osiągnięcia i postępy
uczniów w poszczególnych zakresach umiejętności i wiedzy (np. w czytaniu,
pisaniu, wypowiadaniu się, liczeniu itp.)
11. Opisowa ocena ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
12. Uczeń może nie być klasyfikowany , jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
opisowej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach
edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
w szkolnym planie nauczania.
13. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego
osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
14. Ucznia można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w
wyjątkowych przypadkach. Rada Pedagogiczna może postanowić o
powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej, na
podstawie opinii wydanej przez lekarza, lub publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną,
oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
Rodzice muszą być o tym fakcie powiadomieni drogą pisemną, nie później
niż miesiąc przed klasyfikacją końcoworoczną.
Rozdział IV
Organy szkoły.
1. Organami szkoły są:
• Dyrektor szkoły;
• Rada pedagogiczna;
• Komitet rodzicielski;
• Samorząd uczniowski.
2. Kompetencje dyrektora szkoły:
a) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą
i reprezentowanie jej na zewnątrz;
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
c) sprawowanie opieki nad uczniami i stwarzanie odpowiednich
warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
d) kierowanie pracą rady pedagogicznej i realizowanie jej uchwał;
e) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy wszystkim uczniom,
nauczycielom i pracownikom szkoły;
j) dbałość o harmonijną współpraca z pozostałymi organami szkoły;
g) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
3. Dyrektor szkoły jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych n-li
i pracowników obsługi decyduje o:
a) zatrudnianiu i zwalnianiu nauczycieli i innych pracowników;
b) przyznawaniu nagród i wymierzaniu kar porządkowych;
c) ocenianiu nauczycieli;
d) występuje z wnioskiem o nagrodą organu nadzorującego szkołą
i wyższego szczebla;
e) występuje z wnioskiem o odznaczenia państwowe.
4. Dyrektor szkoły odpowiada za:
a) wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej i ich poziom;
b) zgodność funkcjonowania kierowanej przez siebie placówki
z ustawą o systemie oświaty i jej aktami wykonawczymi, statutem szkoły;
c) prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej - zgodnie
z zarządzeniami;
d) bezpieczeństwo uczniów i innych osób znajdujących się w budynku
szkolnym w czasie zajęć;
e) stan sanitarny budynku, jego otoczenia, zabezpieczenia ppoż..
5. Dyrektor szkoły może być odwołany ze stanowiska :
a) na własną prośbę za trzymiesięcznym wypowiedzeniem lub
z końcem roku szkolnego;
b) z inicjatywy organu nadzorującego szkołę, jeżeli otrzymał negatywną
ocenę pracy.
6. W skład Rady Pedagogicznej -wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w szkole. Przewodniczącym Rady Pedagogiczne/jest dyrektor szkoły.
Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy:
a) przewodniczącego;
b) organu prowadzącego szkołą;
c) co najmniej 1/3 członków Rady.
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków. Dyrektor może wstrzymać wykonanie
uchwał Rady, jeżeli stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa.
O wstrzymaniu uchwały zawiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę. Organ nadzorujący uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa i po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Decyzja organu nadzorującego jest ostateczna.
Członkowie Rady są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszonych
na zebraniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub
ich rodziców , a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należą:
a) zatwierdzenie planów pracy szkoły;
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
c) podejmowanie uchwał w sprawach innowacji pedagogicznych w szkole.
8. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizację pracy szkoły (tygodniowy rozkład zajęć);
b) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
9. Rada Rodziców:
a) jest samorządną reprezentacją rodziców;
b) zasady tworzenia RR uchwala ogół rodziców uczniów tej szkoły;
c) kadencja RR trwa 3 lata;
d) uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych problemów szkoły;
e) gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz
innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły;
j) inicjuje podejmowanie działań na rzecz pozyskania dodatkowych środków
finansowych dla szkoły.
10. Samorząd uczniowski - wybrany przez ogół uczniów może przedstawiać
Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły
wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności, takich jak:
1. Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią i celem
2. i stawianymi wymogami;
3. Prawo do jawnych i umotywowanych ocen dot. nauki i zachowania;
4. Prawo do organizowania życia szkolnego umożliwiające zachowanie
5. własnych propozycji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością
6. rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań;
7. Pomocy w nauce w przypadku trudności;
8. Podmiotowego i życzliwego traktowania w czasie pobytu w szkole,
9. podczas udziału we wszystkich formach jej działalności;
10. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów:
11. Swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych,
12. a także dotyczących życia szkoły;
13. Korzystanie z poradnictwa psychologicznego;
14. Korzystanie ze środków dydaktycznych, sprzętu i pomieszczeń szkolnych,
15. a także biblioteki szkolnej;
16. Prawo wyboru n-la pełniącego rolę opiekuna samorządu.
11. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia dzieci uwzględniając, że rodzice mają prawo do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole;
b) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów.
c) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
d) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły;
e) organizowania spotkań w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze. Spotkania takie powinny odbywać się raz na kwartał, lub częściej.
Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
1. Organy szkoły współpracują ze sobą oraz mają możliwość swobodnego
działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
2. Dyrektor zapewnia bieżącą wymianę informacji o podejmowanych
i planowanych działaniach lub decyzjach pomiędzy organami szkoły.
3. Sytuacje konfliktowe organy szkoły rozwiązują wewnątrz szkoły chyba, że
zaistnieje potrzeba odwołania się do organów spoza szkoły.
4. W przypadku braku możliwości załatwienia spraw spornych organy szkoły
zgłaszają problem do dyrektora o ile nie jest stroną w sporze. Dyrektor
"rozpatruje sprawę i powiadamia o podjętych działaniach zainteresowane
strony.
5. Jeżeli w sporze między organami uczestniczy dyrektor, to strony mogą
zwrócić się z wnioskiem o rozpatrzenie sporu do organu prowadzącego lub
sprawującego nadzór pedagogiczny. Organ prowadzący i organ
sprawujący nadzór pedagogiczny rozstrzyga w sprawach dotyczących
zakresu ich kompetencji.
Rozdział V
Organizacja szkoły.
1. Szczegółową organizację nauczania, -wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.
2. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności:
• liczbę pracowników szkoły;
• ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych;
• ogólną liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych i innych zajęć
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący
szkołę.
3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, który nie może
liczyć więcej niż 26 uczniów.
4. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone
w systemie klasowo-lekcyjnym.
5. Czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia,
zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
4. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz
studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne
na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem
szkoły lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami, a zakładem
kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
5. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb
i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły,
doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
6. Z biblioteki mogą korzystać:
• uczniowie;
• nauczyciele;
• pracownicy szkoły;
• rodzice;
7. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają;
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
b) wypożyczanie zbiorów;
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.
8. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
a) organizowanie pracy biblioteki - dostosowanie do potrzeb uczniów i n-li;
b) udostępnianie książek czytelnikom;
c) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczo-informacyjnego;
d) współpraca z gronem pedagogicznym;
e) propaganda książek i czytelnictwa;
f) przygotowanie czytelników do korzystania ze zbiorów,
g) uzupełnianie księgozbioru;
h) prowadzenie dokumentacji bibliotecznej;
i) opracowanie zbiorów (zakładanie kart książek, kart
czytelnika, katalogowanie).
9. Zakup książek i materialna odpowiedzialność za powierzony księgozbiór
należy do funkcji bibliotekarza.
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych j ego opiece uczniów.
2. Zadania nauczyciela związane są w szczególności z :
• odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
• prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
• dbałością o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
• wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz
zainteresowań;
• bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów oraz sprawiedliwym
traktowaniem wszystkich uczniów;
• udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów;
• doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu
wiedzy.
3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
• tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego
uczenia oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
• inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
• podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w
zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami
społeczności szkolnej;
4. Wychowawca w celu realizacji zadań o których wyżej mowa:
• otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
• planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy
życia zespołowego;
• utrzymuje kontakt z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb
opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci;
• okazuje pomoc rodzicom w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
• włącza rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
• ma prawo korzystać w swoje pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony dyrektora, WOM oraz nauczycieli i opiekunów.
Rozdział VII
Prawa i obowiązki ucznia.
I. Uczeń ma prawo do:
1. Wiedzy o przysługujących uczniom prawach oraz środkach, jakie
przysługują uczniom w przypadku naruszania ich prawa.
2. Informacji o działalności szkoły.
3. Życia i rozwoju oraz rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
4. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia.
5. Opieki wychowawczej i higienicznych warunków pobytu i nauki w szkole
zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami
przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie j ego
godności osobistej.
6. Odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy.
7. Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno -
wychowawczym.
8. Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia
szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza to dobra
innych osób.
9. Obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny oraz ustalonych sposobów
kontroli postępów w nauce.
10. Pomocy w przypadku trudności w nauce.
11. Korzystania z pomieszczeń szkoły, pomocy dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki i technologii informacyjnej, dóbr kultury.
12. Pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
13. Wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz
zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
II. W przypadku naruszenia jego prawa, uczeń, jego rodzice (prawni
opiekunowie) mogą odwołać się do:
1. Wychowawcy, gdy prawa narusza nauczyciel lub inny pracownik szkoły.
2. Dyrektora, gdy prawa narusza wychowawca.
3. Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, gdy prawa narusza dyrektor szkoły.
III. Uczeń ma obowiązek:
1. Przestrzegać wewnętrznego prawa szkoły.
2. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych i w życiu
szkoły.
3. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów,
nauczycieli i innych pracowników szkoły.
4. Odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój.
5. Dbać o -wspólne dobro, ład i porządek -w szkole.
IV. Powinnością ucznia jest zgłaszać nauczycielom niezrozumiałe partie
materiału.
V. Uczeń może otrzymać nagrodę za:
1. Najwyższe oceny opisowe z poszczególnych przedmiotów i zachowania.
2. Szczególnie wyróżniające się zachowanie.
3. Osiągnięcia w konkursach i imprezach sportowych.
4. Nienaganną frekwencję.
5. Działalność na rzecz szkoły.
VI. Rodzaje nagród:
1. Pochwała wychowawcy klasy wobec klasy.
2. Pochwała dyrektora -wobec klasy.
3. Pochwala dyrektora wobec uczniów całej szkoły.
4. Dyplom uznania.
5. List pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych ucznia.
6. Nagroda rzeczowa.
VII. W przypadku udowodnienia winy, uczeń może otrzymać karę w za:
1. Nieprzestrzeganie obowiązków ucznia w zakresie ust. III pkt 3, 4 i 5.
2. Posiadanie, używanie i rozprowadzanie środków odurzających na terenie
szkoły lub -w czasie imprez organizowanych przez szkołę.
3. Zastraszenie, -wymuszenie, zastosowanie przemocy fizycznej, kradzież
mienia na terenie szkoły lub w czasie imprez organizowanych przez szkołę.
4. Wykroczenie zagrażające życiu i zdrowiu innych członków społeczn. szkoły.
VIII. Uczeń może otrzymać za to samo przewinienie tylko jedną karę.
Kara nie mole naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
Wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby nie krótszy niż pól
roku na wniosek wychowawcy, pedagoga lub samorządu uczniowskiego.
IX. Rodzaje kar:
1. Upomnienie wychowawcy klasy.
2. Upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielone w obecności rodziców.
3. Nie typowanie ucznia do udziału w konkursach i imprezach
organizowanych przez szkołę do momentu zniesienia kary przez dyrektora
szkoły na wniosek wychowawcy.
4. Nie typowanie ucznia do reprezentowania szkoły do momentu zniesienia
kary przez dyrektora szkoły na wniosek wychowawcy.
5. Przeniesienie do równoległej (klasy) szkoły.
X. W przypadku otrzymania kary, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) maj ą prawo odwołać się, do:
1. Dyrektora szkoły, gdy kara została udzielona przez -wychowawcę,.
2. Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, gdy kara została udzielona przez
dyrektora szkoły.
XI. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo poprzez:
1. Dyżury nauczycieli na korytarzach, w szatni i przy wejściu na teren szkoły w czasie wszystkich przerw między lekcjami.
2. Reagowanie nauczycieli na wszelkie przejawy zachowań agresywnych
uczniów.
3. Szkolenie pracowników szkoły pod względem BHP i organizacji wycieczek szkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Ustalenie i zapoznanie całej społeczności szkoły z procedurami
postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach.
5. Dostosowanie pomieszczeń do warunków bezpieczeństwa.
6. Zakup atestowanego sprzętu.
7. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuj e dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej
określają odrębne przepisy.
|