PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
w GACACH SŁUPIECKICH
SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Zasady oceniania, określone w niniejszym dokumencie dotyczą uczniów klas I – VI szkoły podstawowej. Opracowano je na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 roku z późniejszymi zmianami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych oraz Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej w Gacach Słupieckich.
Poniższe zasady oceniania dotyczą wszystkich nauczycieli i uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Gacach Słupieckich.
I. OCENIANIE WEWNĄTRZ SZKOLNE.
§ 1.
Cele oceniania wewnątrzszkolnego:
1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4. Dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i
specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§ 2.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowania o nich uczniów i rodziców
( prawnych opiekunów ).
2. Bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w niniejszym
dokumencie.
3. Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych.
4. Ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego ( semestru ).
§ 3.
1.Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów ) o
wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Wymagania te opracowywane są zgodnie z zapisem paragrafu
Zapisy przedmiotowego systemu oceniania nie mogą być sprzeczne z niniejszym dokumentem.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców ( prawnych
opiekunów ) o zasadach oceniania zachowania w szkole.
3. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej
poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom
edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy w szczególności brać pod
uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych
zajęć.
5. Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim
tygodniu I semestru.
6. Na tydzień przed rocznym ( semestralnym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia ( a za jego pośrednictwem jego rodziców –
prawnych opiekunów ) w formie ustnej o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych.
O przewidywanych ocenach niedostatecznych wychowawcy informują rodziców ( prawnych opiekunów ) w
formie pisemnej na trzy tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego.
7. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania
– wychowawca klasy.
8. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena roczna klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w
wyniku egzaminu poprawkowego. Warunki określa Statut Szkoły w § 13.
II. Przyjęta skala ocen szkolnych.
§ 4.
1. Poziom opanowania przez ucznia kompetencji określonych w standardach wymagań edukacyjnych ocenia się
w stopniach szkolnych wg skali i w formach przyjętych w Publicznej Szkole Podstawowej.
2. Ocenianie bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne i roczne przeprowadza się wg następującej skali:
BIEŻACA, ŚRÓDROCZNA I ROCZNA SKALA OCEN KLASYFIKACYJNYCH |
Cyfrowo |
Słownie |
Skrót |
6 |
celujący |
cel |
5 |
bardzo dobry |
bdb |
4 |
dobry |
db |
3 |
dostateczny |
dst |
2 |
dopuszczający |
dps |
1 |
niedostateczny |
ndst |
3. Oceny cząstkowe wyraża się cyframi, dopuszcza się „+” i „-” oraz komentarz w dokumentacji przebiegu
nauczania prowadzonej przez nauczyciela.
4. Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala się wg następującej skali:
ŚRÓDROCZNA i ROCZNA SKALA OCEN ZACHOWANIA |
Cyfrowo |
Słownie |
Skrót |
5 |
wzorowe |
wz |
4 |
bardzo dobre |
bdb |
3 |
dobre |
db |
2 |
poprawne |
pop |
1 |
nieodpowiednie |
ndp |
0 |
naganne |
ng |
5. W dokumentacji przebiegu nauczania dopuszcza się stosowanie skrótu ocen z zastrzeżeniem ocen
klasyfikacyjnych rocznych oraz rocznych ocen zachowania, które należy wpisywać pełnymi
nazwami.
6. Niektóre zajęcia edukacyjne, tzw. ścieżki międzyprzedmiotowe mogą być zaliczane jedynie przez frekwencję
ucznia w tych zajęciach i śródroczny wpis w dokumentacji przebiegu nauczania - „uczestniczył (a)”.
7. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej
na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez
lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
8. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony (a)”.
9. Ust. 2 – 6 nie stosuje się w klasach I-III szkoły podstawowej, gdzie funkcjonują oceny opisowe.
10. Dopuszcza się w ocenianiu bieżącym przyjęcie przedmiotowego systemu oceniania. Oceny stawiane w
oparciu o taki system muszą być przekładane na skalę ocen klasyfikacyjnych przejętych w tym dokumencie.
Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne muszą być zgodne z ocenami przyjętymi w tym
dokumencie. Jeżeli nauczyciel przejmuje w ocenianiu bieżącym przedmiotowy system oceniania, jest
zobowiązany poinformować o tym dyrektora szkoły, wychowawców klas oraz uczniów i ich rodziców
( prawnych opiekunów ).
11. Oceny cząstkowe określają poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu
nauczania. Należy wystawiać je systematycznie w trakcie trwania semestru ( roku szkolnego ).
12. Oceny bieżące są wystawiane za:
b) prace domowe;
c) prace pisemne ( klasówka, kartkówka, referaty itp. );
d) umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy;
e) twórcze myślenie;
f) wytwory pracy;
g) prace w zespole;
h) zaangażowanie;
i) prace dodatkowe, nadobowiązkowe;
j) wiedzę ponadprogramową.
§ 5.
Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania sprawdzianów.
1. Za sprawdzian pisemny ( klasówkę, kartkówkę ) uznaje się każdą kontrolną pisemną pracę ucznia obejmującą
dowolny zakres treści przeprowadzany z całą klasą. Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdziany
pisemne uczniów do końca roku szkolnego.
2. Prace pisemne są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
3. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w
terminie dwutygodniowym od daty oddania pracy. Nauczyciel na prośbę ucznia ma obowiązek ustalić termin i
miejsce pisania sprawdzianu. Nauczyciel ma prawo zapytać bez zapowiedzi z przewidywanego sprawdzianem
zakresu wiedzy i umiejętności ucznia w terminie pracy klasowej.
4. Poprawa prac klasowych jest dobrowolna i musi się odbywać poza lekcjami danego przedmiotu w ciągu
dwóch tygodni od daty rozdania prac. Uczeń pisze ją tylko raz.
5. Każdy stopień uzyskany podczas poprawiania pracy klasowej wpisuje się do dziennika. Jeżeli uczeń podczas
poprawy sprawdzianu uzyskał stopień wyższy, poprzedni stopień wykorzystywany jest tylko do oceny
systematyczności pracy ucznia i nie jest uwzględniany podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej.
6. Prace klasowe i sprawdziany obejmujące dział programowy, testy są zapowiadana z co najmniej
tygodniowym wyprzedzeniem. W ciągu tygodnia można zaplanować uczniom maksymalnie trzy takie prace,
w ciągu dnia – jedna. Nauczyciel planujący przeprowadzenie pracy klasowej wpisuje ołówkiem w dzienniku
lekcyjnym temat pracy z odpowiednim wyprzedzeniem. Dyktanda, kartkówki ( obejmujące wiadomości do
trzech ostatnich tematów ) mogą być przeprowadzane na każdej lekcji.
7. Nauczyciel podczas każdej pracy klasowej podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne
umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymania określonej oceny.
Klasówki bez przygotowanej punktacji nie mogą być przeprowadzane.
8. Uczeń ma prawo raz w ciągu semestru zgłosić przed lekcją swoje nieprzygotowanie z każdego
przedmiotu. Nie dotyczy to przedmiotu, z którego na daną lekcję była zapowiedziana praca klasowa, oraz
zadań domowych długoterminowych ( np. czytanie lektury, projekt, referat itp. ). Uczeń, który zgłosił
nieprzygotowanie, nie jest pytany, nie pisze klasówki z przerobionego materiału, ale ma obowiązek
uczestniczyć w bieżącej lekcji. Pracy klasowej nie pisze w danym dniu uczeń, który przyszedł do szkoły po
minimum tygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności.
9. Na koniec semestru ( roku szkolnego ) nie przewiduje się sprawdzianu końcowego ( zaliczeniowego ).
10. Nauczyciel poprawiający sprawdzian pisemny ma obowiązek uwzględnić poniższe zasady ustalania ocen:
Stopień ze sprawdzianu |
Procent maksymalnej liczby punktów |
celujący |
100% plus zadania dodatkowe w całości |
bardzo dobry |
92 – 100 |
dobry |
75 – 91 |
dostateczny |
49 – 74 |
dopuszczający |
26 – 48 |
niedostateczny |
0 – 25 |
12. Nieodrobienie pracy domowej, brak zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego może być podstawą do
ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej z danego przedmiotu.
13. Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel może wystawić uczniowi ocenę celującą,
bardzo dobrą lub dobrą. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do ustalenia
uczniowi oceny niedostatecznej, dopuszczającej lub dostatecznej.
§ 6.
Zasady klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
1. Dopuszcza się w szkole ustalenie innych zasad oceniania uczniów w formie nowatorstwa, innowacji czy
eksperymentów pedagogicznych, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i
rodziców zainteresowanych uczniów. Zgodę na stosowanie innych zasad oceniania wyraża na piśmie
dyrektor szkoły po otrzymaniu od nauczyciela pisemnej informacji o odmiennych zasadach oceniania
odrębnie dla każdej klasy.
2. Ocena klasyfikacyjna nie powinna być ustalana jako średnia z ocen bieżących.
3. Oceny z religii regulują odrębne przepisy.
4. Z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego
na te zajęcia uczeń jest nieklasyfikowany. Jeżeli nieobecność ta jest usprawiedliwiona, uczeń może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
a) uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny,
b) na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
5. Zgodę na egzamin klasyfikacyjny wyraża rada pedagogiczna na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych
opiekunów ). Tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i terminy określa Statut Szkoły w § 11.
6. Uczniowie klas IV – V otrzymują promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne
wyższe od stopnia niedostatecznego.
7. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy VI uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od
oceny niedostatecznej, a ponadto przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności określonych
w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
8. Świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo
dobrą ocenę z zachowania.
III. Sposoby gromadzenia informacji o uczniach.
§ 7.
1. Sposoby gromadzenia informacji o uczniach obejmują formy, częstotliwość oraz narzędzia i zasady.
Umożliwiają one poznanie i wartościowanie; czy i ile uczeń pamięta, rozumie, umie i potrafi; czy nastąpił
przyrost wiedzy i umiejętności, a tym samym ewaluacja nauczania.
2. Formami gromadzenia informacji ( indywidualnej i zbiorowej ) są:
a ) pytania zadawane uczniom w czasie zajęć wprowadzających nowy materiał nauczania i w czasie zajęć
powtórzeniowych przeznaczonych w całości na utrwalenie i jednocześnie na kontrole ( kontrola ustna );
b) polecenia dawane uczniom ( wykonywanie zadań, ćwiczeń ), które wykonują ustnie lub pisemnie na
tablicy lub w zeszycie przedmiotowym, albo w zeszycie lub arkuszu ćwiczeń;
c) wypracowania, dyktanda, sprawdziany, testy, zadania, jako prace klasowe;
d) sprawdziany nauczycielskie bądź wystandaryzowane testy osiągnięć szkolnych ( wewnątrzszkolne badania
osiągnięć uczniów );
e) obserwowanie uczniów w czasie zajęć edukacyjnych;
f) szacowanie i wartościowanie wytworów pracy uczniów;
g) testy i ćwiczenia sprawnościowe;
h) analiza notatek sporządzonych w zeszytach przedmiotowych.
3. Diagnozowanie postępów i osiągnięć uczniów należy prowadzić systematycznie, tj. równomiernie rozłożone
na cały okres nauki ( rok szkolny, etap nauczanie ); zarówno bieżące, jak i śródroczne, roczne oraz etapowe; w
różnych formach oraz w warunkach zapewniających obiektywność oceny.
4. Częstotliwość oceniania jest uzależniona od tygodniowego wymiaru godzin danych zajęć edukacyjnych
( przedmiotu, bloku przedmiotowego, zajęć edukacyjnych ) i ich specyfiki, jednak w danym semestrze
( okresie ) powinna być prowadzona nie rzadziej niż:
a) ustne wypowiedzi ucznia ( obejmujące nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne ) – 2 razy;
b) wypracowania, dyktanda, sprawdziany, testy, zadania klasowe ( zapowiadane z tygodniowym
wyprzedzeniem oraz maksymalnie jedno dziennie ze wszystkich zajęć edukacyjnych ) – 1 raz;
c) zadania domowe ( krótkie i uwzględniające poziom zainteresowania ucznia ) – 1 raz;
d) analiza notatek w zeszytach przedmiotowych ( systematyczność, ortografia, charakter pisma, estetyka
zeszytu ) – 1 raz.
5. Działalność wytwórczą ucznia oraz ćwiczenia i testy sprawnościowe należy poddawać ocenie przy każdej
jego aktywności, biorąc pod uwagę wysiłek i zaangażowanie ucznia w swoją pracę, a także uzdolnienia,
predyspozycje i wywiązywanie się ucznia z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
6. Wystandaryzowane testy osiągnięć szkolnych, czyli wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów
przeprowadza się na koniec roku szkolnego ( etapu kształcenia ) wg harmonogramu ustalonego w Planie
Nadzoru Pedagogicznego. Koniecznym jest tutaj opracowanie wyników testu. Wiedzy na temat testów
dydaktycznych, ich konstruowania, stosowania, analizy wyników badań i oceny pomiaru dydaktycznego
dostarcza literatura pomiaru dydaktycznego.
§ 8.
1. Przy formułowaniu oceny przez nauczyciela muszą być spełnione następujące wymogi:
a) jawności – tzn. podawanie uczniom i ich rodzicom ( prawnym opiekunom ) ocen do wiadomości;
b) obiektywności – tzn. jasno określone kryteria wymagań na poszczególne stopnie ( standardów wymagań
edukacyjnych);
|