Skala ocen |
Elementy treści nauczania |
Ogólne kryteria wymagań edukacyjnych |
Umiejętności ucznia |
1pkt
Bardzo słabo
|
|
Uczeń ma poważne braki w opanowaniu podstawy programowej.
Nie wykonuje poleceń nauczyciela.
|
Wypowiedzi nie na temat lub brak jakiejkolwiek odpowiedzi na zadane pytanie. Pismo mało czytelne. Bardzo dużo błędów ortograficznych, gubienie liter i wyrazów. Nie potrafi samodzielnie zredagować zdania, odpowiedzieć ustnie i pisemnie. Nie potrafi przedstawić plastycznie żądanej treści. Brak logicznego myślenia. Nie wykonuje samodzielnie działań matematycznych.
|
2 pkt
Słabo |
Niezbędne w uczeniu się danej dziedziny edukacji;
Potrzebne w życiu. |
Uczeń ma braki w opanowaniu podstaw programowych, które nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki.
Uczeń rozwiązuje ( wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności. |
Mówi niechętnie. Bardzo rzadko zgłasza się, a zapytany odpowiada najczęściej jednym wyrazem. Ma bardzo ubogie słownictwo. Czyta bardzo słabo: całościowo – tylko krótkie wyrazy, resztę sylabizuje. Często przekręca wyrazy lub zmienia końcówki. Pisze niestarannie, mało czytelnie. Źle łączy litery i nie mieści ich w liniach. Robi dużo błędów w pisaniu z pamięci i ze słuchu, a nawet w przepisywaniu. Posiada ogólną wiedzę o środowisku społeczno-przyrodniczym. Z wielkim trudem i pomocą n-la wykonuje podstawowe działania matematyczne. Najczęściej posługuje się konkretami. Ma duże kłopoty z rozwiązywaniem prostych zadań tekstowych. Dość trudno zapamiętuje nowe wiadomości. |
3 pkt
Przeciętnie |
Najważniejsze w uczeniu się danej dziedziny edukacji;
Łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego;
O niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne;
Często powtarzające się w programie nauczania;
Dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
Określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej;
Głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości. |
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową na danym etapie nauki ( w danej klasie );
Uczeń rozwiązuje ( wykonuje ) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności. |
Niechętnie wypowiada się na zajęciach. Mówi pojedynczymi zdaniami. Na pytania odpowiada najczęściej jednym wyrazem. Czyta wyrazami w wolnym tempie. Dłuższe słowa głoskuje. Nie zawsze rozumie to, co przeczyta. Czasami stosuje niepoprawne formy gramatyczne. Pisze niekształtne literki, wybiegające poza liniaturę. Pracuje wolno i dlatego wielu prac nie kończy. W przepisywaniu i pisaniu z pamięci popełnia błędy. Posiada bardzo ogólną wiedzę o środowisku społeczno-przyrodniczym. Radzi sobie z wykonywaniem działań matematycznych. Ma trudności w przeprowadzaniu analizy i samodzielnym rozwiązywaniu zadań tekstowych. Prace plastyczno-techniczne wykonuje niechętnie. Są one ubogie w szczegóły, niestaranne, mało kolorystyczne i nie zawsze doprowadzone do końca. Na zajęciach sportowych jest często niezdyscyplinowany, chociaż ćwiczenia gimnastyczne wykonuje poprawnie.
|
4 pkt
Dobrze |
Istotne w strukturze dziedziny edukacji;
Bardziej złożone, mniej przystępne aniżeli treści zaliczone do wymagań podstawowych;
Przydatne, ale niezbędne w opanowaniu treści z danej dziedziny edukacji;
Użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności;
O zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej;
Wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów, przykładów znanych z lekcji i z podręcznika. |
Uczeń nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem na danym etapie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej;
Uczeń poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje
( wykonuje ) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne. |
Wypowiada się krótkimi zdaniami, najchętniej na swobodne tematy. Poprawnie opowiada sytuacje przedstawione na ilustracjach w uporządkowanej formie.
Czyta płynnie, wyraźnie, ale wolno. Niekiedy nie zwraca uwagi na znaki przestankowe. Pisze dość starannie. Poprawnie przepisuje teksty. Ma jeszcze trudności podczas pisania ze słuchu i z pamięci. Zapomina o stosowaniu poznanych reguł ortograficznych. Interesuje się światem roślin i zwierząt. Posiada ogólną wiedzę o środowisku społeczno-przyrodniczym. Dobrze radzi sobie z działaniami matematycznymi. Potrafi rozwiązywać proste zadania matematyczne. Dobrze opanował wiadomości i umiejętności praktyczne. Chętnie podejmuje działania plastyczne i doprowadza je do końca. Bierze aktywny udział w zajęciach muzycznych, zna podstawowe wiadomości teoretyczne. Dobrze wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, a także uczestniczy w zespołowych grach sportowych. |
5 pkt
Bardzo
dobrze |
Złożone, trudne, ważne do opanowania;
Wymagające korzystania z różnych źródeł;
Umożliwiające rozwiązywanie problemów;
Pośrednio użyteczne w życiu szkolnym;
Pełne opanowanie treści programu nauczania. |
Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania na danym etapie;
Uczeń sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań trudnych i problemów w nowych sytuacjach. |
Potrafi w kilku zdaniach wypowiedzieć się na konkretny temat. Umie opowiadać o wydarzeniach zawartych w tekstach. Czyta płynnie całymi zdaniami w dobrym tempie. Ma bogaty zasób słownictwa. Pisze starannie i czytelnie. Estetycznie prowadzi zeszyty. Zna zasady ortograficzne i gramatyczne. W pracach pisemnych popełnia nieliczne błędy. Posiada rozległą wiedzę o środowisku i potrafi stosować ją w praktyce. Sprawnie wykonuje działania matematyczne. Myśli logicznie, a zadania tekstowe rozwiązuje poprawnie i samodzielnie. Aktywnie uczestniczy w zajęciach artystyczno-technicznych. Prace są bardzo ciekawe i starannie wykonane. Chętnie wykonuje wszystkie ćwiczenia muzyczne. Potrafi precyzyjnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne.
Zgodnie współdziała w grupie.
|
6 pkt
Wspaniale |
Znacznie wykraczające poza program;
Stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia;
Wynikające z indywidualnych zainteresowań;
Zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.
|
Uczeń posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania danego etapu;
Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
Uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania dla danego etapu oraz wykraczające poza ten program, proponuje rozwiązania nietypowe;
Uczeń osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, kwalifikuje się do finałów na wyższych szczeblach lub posiada inne porównywalne osiągnięcia. |
Potrafi w kilku zdaniach wypowiedzieć się na dowolny temat, łącząc je w logiczną całość. Czyta pełnymi zdaniami, poprawnie i we właściwym tempie. Uwzględnia zmianę siły głosu i stosuje się do znaków przestank. Potrafi w odpowiednim momencie wykorzystać poznaną – często samodzielnie, z różnych źródeł – dodatkową wiedzę. Doskonale zna wiadomości gramat. i ortograf. W pracach pisemnych bardzo rzadko popełnia błędy. Pisze starannie i wzorowo prowadzi zeszyty. Posiada bogaty zasób wiadomości o środowisku społeczno-przyrodniczym. Często przygotowuje dodatkowe materiały i informacje. Szybko i bezbłędnie wykonuje działania matemat. Rozwiązywanie zadań tekstowych traktuje jako świetną rozrywkę umysłową. Chętnie rozwiązuje dodatkowe zadania. Z dużą pomysłowością, ciekawością i starannością wykonuje prace plastyczno-techn. Chętnie bierze udział w zajęciach muzycznych i zna wiadomości z tego zakresu. Podczas zajęć sportowych jest zawsze zdyscyplinowany, zwinny i staranny. Świetnie współpracuje w zabawach i grach zes. |